Rødvin mot Alzheimers sykdom
Et glass eller to rødvin daglig har i en ny studie vist seg å redusere hukommelsestap og død av hjerneceller hos mus med Alzheimers sykdom. (HealthDay)
Gnagerne ble gitt cabernet sauvignon eller etanol tilsvarende 1-2 enheter i drikkevannet i syv måneder, mens en tredje gruppe kun mottok rent vann. Ved testing viste det seg at mus som var gitt rødvin hadde en signifikant bedre hukommelse enn de som hadde fått etanol eller vann uten noen form for tilsetning.
Forskerne tror at nøkkelen til den gunstige effekten av rødvinskonsumet, ligger i at drikken forårsaker en redusert produksjon av amyloid plakk. Disse proteinene antas å være en sentral del av patogenesen ved Alzheimers sykdom.
Studiefunnene vil bli presentert 14.-18. oktober på Society for Neuroscience’ årlige konferanse i Atlanta, samt i novemberutgaven av FASEB journal.
Les mer:
HealthDay

