Mors nøttespising gir barna astmaplager
Morens kost under graviditeten kan påvirke utviklingen av barnets luftveier. Daglig inntak av nøtteprodukter under graviditeten gir barnet økt risiko for å utvikle symptomer på astma.
I en kohort-studie ble over 4000 gravide kvinner bedt om å angi hvor ofte de spiste ulike matvarer. Forskere fulgte så kvinnenes barn i 8 år, og analyserte sammenhengen mellom mors kost og barnets utvikling av astma. Barn av mødre som hadde rapportert å ha et daglig inntak av nøtteprodukter hadde økt risiko for piping i brystet (OR for daglig versus sjeldent inntak: 1,42), dyspné (OR 1,58), bruk av steroider (1,62) og astmasymptomer (OR 1,47). Disse sammenhengene var uavhengige av barnets kost.
«Mer forskning på feltet er nødvendig. Funnene i denne studien må bekreftes av andre liknende studier før man kan gå ut med nye kostholdsråd til gravide kvinner,» sier lederen av studien Saskia M.Willers fra Utrecht University i Nederland.
Les mer:
Medscape

