Syrenøytraliserende øker beintettheten
Regelmessig inntak av en basisk forbindelse kan angivelig øke beintettheten hos postmenopausale kvinner med skjørt skjelett. (MERCK SOURCE)
Studien deres inkluderte 161 kvinner med lav beintetthet (BMD) som ble randomisert til å ta kaliumcitrat eller kaliumklorid daglig i seks til tolv måneder. Etter endt behandling ble BMD i rygg og hofte målt på nytt, og det ble da registrert en signifikant økt BMD blant kvinnene som hadde mottatt kaliumcitrat sammenlignet med de som fikk kaliumklorid.
Det påpekes at man må undersøke hvorvidt kaliumcitrat også har en heldig effekt på frakturfrekvens før forbindelsen eventuelt kan anbefales som osteoporosebehandling.
Studien finnes trykt i novemberutgaven av Journal of the American Society of Nephrology.
Les mer:
MERCK SOURCE

