Fortsett til innholdet. | Gå til navigasjonen

Legesiden, av leger for leger
Forside Bokhandel Online bøker Lenker Nyheter Temasider
Personlige verktøy
Du er her: Forside Nyheter Nevrologi Ikke hell innpå Cola i sommervarmen

Ikke hell innpå Cola i sommervarmen

av Ingvild Vatten Alsnes sist endret 10.07.2009 - 00:07

Dersom man drikker for mye cola risikerer man å få muskelproblemer. Dette skyldes tilstanden hypokalemi, som betyr at man har for lave nivåer kalium i blodet. Symptomene kan variere fra mild muskelsvakhet til alvorlig paralyse.

Dette kommer fram i en ny gresk studie som ble publisert 19.mai 2009 i International Journal of Clinical Practice. Deltakerne i studien drakk to til ni liter cola per dag. To av pasientene var gravide, og ble innlagt på sykehus på grunn av lave kaliumnivåer. Den ene, en 21 år gammel kvinne drakk inntil tre liter cola per dag og opplevde fatigue, tap av apetitt og oppkast. EKG viste blokkeringer i hjertet. Den andre gravide kvinnen hadde drukket syv liter cola daglig i en 10-månedersperiode og opplevde økende muskelsvakhet.


Begge pasientene ble raskt bedre etter at de sluttet å drikke cola og fikk kalium per oralt eller intravenøst.


«Vi drikker stadig mer brus enn før», noe som har stor innvirkning på vår helse, forteller Dr. Moses Elisaf ved universitetet i Ioannina. Blant annet fører det til dårligere tannstatus, bein-demineralisering, og utvikling av metabolsk syndrom og diabetes. Videre er det økende bevis for at overdrevent inntak av cola fører til hypokalemi.


De tre vanligste ingrediensene i cola; glukose, fruktose og koffein, kan alle bidra til hypokalemi. Den individuelle rollen for hver av disse ingrediensene er ikke fastslått, og den patofysiologiske effekten kan variere fra pasient til pasient. Imidlertid ser det ut til at koffeinintoksikasjon spiller den viktigste rollen. Til tross for dette kan også koffein-fri colaprodukter gi hypokalemi fordi fruktose kan forårsake diaré, forteller Dr. Elisaf.


Les mer:
Medline Plus

Side-alternativer