Fortsett til innholdet. | Gå til navigasjonen

Legesiden, av leger for leger
Forside Bokhandel Online bøker Lenker Nyheter Temasider
Personlige verktøy
Du er her: Forside Nyheter Kardiologi Optimal hjertebehandling eliminerer fordelene med tran

Optimal hjertebehandling eliminerer fordelene med tran

av Martine Gaarder sist endret 27.04.2009 - 21:36

Hos pasienter som får optimal behandling etter hjerteinfarkt, er det ikke nødvendig å bruke tran (Omega-3) i tillegg.

Effektene av bruken av Omega-3, som finnes i fiskeolje og tran er omdiskutert. En studie viste en imponerende effekt, med en reduksjon av død hos de som tok Omega-3 på 50 %. «Hvis dette hadde vært den fulle sannheten burde man kanskje hatt tran i drikkevannet», kommenterte Dr. Jochen Senges fra Universitetet i Heidelberg, Tyskland. Han satte spørsmålstegn ved dette resultatet og satte i gang en studie som viste helt andre resultater.


Hos pasienter som hadde gjennomgått et hjerteinfarkt, og mottok den optimale behandling etter dette, fant man ingen tilleggsfordeler ved bruk av Omega-3. Studien ble utført blant 3827 pasienter som ble randomisert til å starte med bruk av Omega-3 eller placebo i et år, fra og med to uker etter gjennomgått hjerteinfarkt. I tillegg skulle de motta de best mulig medisinsk behandling. Resultatene viste ingen forskjell mellom de to gruppene med tanke på død eller nye hjerteinfarkt.


Disse resultatene gjelder de som har mottatt veldig god behandling, og hvor risikoen for et nytt hjerteinfarkt er liten. Omega-3 kan ikke ytterligere forbedre risikoen hos disse pasientene, sier Senges. Han nevner derimot at for pasienter som ikke har gjennomgått hjerteinfarkt, og som ikke mottar denne behandlingen, kan det være en effekt av Omega-3.


Les mer:
Medscape

Side-alternativer