Studien ble publisert 17. juni 2008 i
Annals of Internal Medicine, og er resultatet av et samarbeid mellom forskere fra Universitetet i Madrid og Harvard School of Public Health. Studien tar utgangspunkt i 84 214 kvinner og 41 736 menn. De inkluderte er friske, og har verken kreft eller hjertekarsykdom. Kvinnene er plukket fra Nurses’ Health Study og mennene fra ”The Health Professionals Follow-up Study”.
Deltakerne svarte på spørreskjema hvert andre til fjerde år, hvor de oppga hvor mye kaffe de inntok, andre kostholdsvaner, røykevaner og informasjon om generell helse. Forskerne så videre på hvordan kaffedrikkemønsteret korrelerte til dødsårsak.
Resultatene viste at:
Kvinner som drikker 2-3 kopper kaffe per dag har en 25 % lavere risiko for død som følge av hjertekarsykdom i oppfølgingsperioden, sammenlignet med kvinner som ikke drikker kaffe.
Kvinner som drikker 2-3 kopper kaffe per dag har dessuten en 18 % lavere risiko for død som følge av årsaker som ikke inkluderer kreft eller hjertekar, i oppfølgingsperioden sammenlignet med kvinner som ikke drikker kaffe.
Menn som drikker 2-3 kopper kaffe per dag viser verken høyere eller lavere risiko for død i oppfølgingsperioden sammenlignet med menn som ikke drikker kaffe.
Det er ingen link mellom kaffedrikking og død som følge av kreft.
Kaffe uten koffein viser også lavere risiko for død sammenlignet med de som ikke drikker kaffe i det hele tatt.
Forfatterne utelukker ikke at de tilsynelatende fordelene med kaffedrikking kan skyldes andre faktorer, da studien ikke var designet for å finne en kausal forbindelse.
Les mer:
The Relationship of Coffee Consumption with Mortality