Kaffe/te kan redusere risiko for type 2 diabetes
Det er funnet en lavere risiko for utvikling av type 2 diabetes hos de som drikker kaffe eller svart te på regelmessig basis, hos menn og kvinner fra Singapore. Assosiasjon mellom type 2 diabetes og grønn te er ikke funnet.
Denne kohortstudien bestod av 34.908 menn og kvinner i alderen 45 til
75 år. Disse foretok en evaluering av diett og livsstil i årene
1993-1998 og 1999-2004.
Sammenlignet med deltakere som rapporterte å ikke drikke kaffe daglig,
hadde de som drakk 4 eller flere kopper kaffe daglig en redusert risiko
for å utvikle type 2 diabetes på 30 % (relativ risiko 0,70; 95 %). Når
det gjaldt svart te var det en reduksjon av risiko på 14 % hvis de
drakk minst en kopp daglig (relativ risiko 0,86; 95 %). Man fant ingen
assosiasjon med grønn te.
«Assosiasjonene vi fant er bemerkelsesverdig fordi den beviser at funn
ved forskning på kaffe ikke bare er tilfeldige. Resultatene er av høy
signifikans for allmennhelsen siden det er et enormt forbruk på kaffe
og te over hele verden, og en voksende type 2 diabetes epidemi,
spesielt i Asia. Likevel er det litt tidlig å anbefale økt kaffe- og
te-inntak før det er mer grundige data fra kliniske studier på området,
siden vi vet for lite om fordelene og de eventuelle ulempene»,
konkluderer forfatterne.
Inntak av kaffe og svart te, men ikke grønn te, hos menn og kvinner fra
Singapore har en beskyttende effekt mot utvikling av type 2 diabetes.
Men mer data behøves fra kliniske studier, før det anbefales et høyere
inntak for å forhindre type 2 diabetes.
Les mer:
Medscape

