For mye jern øker risiko for diabetes
Jern forekommer i to former i kosten: hemjern i kjøtt, fisk og fjærkre, og ikke-hemjern, som finnes i frukt, bær, grønnsaker, meieri- og kornprodukter. For stort inntak av kost med mye hemjern kan gi økt risiko for å utvikle diabetes mellitus type 2, i følge ny forskning på området. (MERCK SOURCE)
Forskerne fant at de kvinnene som spiste mest hemjern, besatt en 28 % høyere risiko for å utvikle type 2 diabetes, sammenlignet med de som hadde det laveste konsumet av naturlig jern - etter at det var tatt hensyn til både kroppsvekt, mosjon og total diett. Det ble ikke funnet noen relasjon mellom diabetes-utvikling og inntak av ikke-hemjern, som har en lavere absorpsjonsgrad enn hemjern.
Den eksakte mekanismen for hvordan for høye nivåer av hemjern kan bidra til diabetes, er ikke helt klarlagt, men forskergruppa tror at mineralet involveres i mange av prosessene i kroppen som genererer reaktive oksygenmolekyler. I for store menger, kan disse forårsake et oksidativt stress som over tid skader kroppscellene, og på den måten kan cellenes sensitivitet ovenfor insulin reduseres.
Studien er publisert i siste utgave av Diabetes Care.
Les mer:
MERCK SOURCE

