Gi barna fisk – redusér eksemproblematikk
En svensk studie, nylig publisert via British Medical Journal, viser sammenheng mellom kosthold og eksemutvikling hos barn. Nå mener noen forskere at fisk i kostholdet kan være en beskyttende faktor.
Alle barna i studien ble trukket ut fra en allerede etablert
helseundersøkelse av barn i Vest-Sverige. Barnas foreldre ble stilt
spørsmål om barnas kosthold og eventuelle symptomer eller tegn på eksem
da barna var 6 måneder og 12 måneder gamle. Ved 6-måneders alder hadde
ca 13 % av barna allerede utviklet eksem, mens hele 20 % hadde slike
symptomer ved 12-måneders alder. Gjennomsnittlig debutalder hos disse
barna ble funnet å være ved 4-måneders alder.
Forskerne så på forekomst av eksem- og allergisk sykdom hos
familiemedlemmer, og kom frem til at genetisk opphopning var den
største risikofaktoren for å utvikle sykdom. Samtidig kunne de ikke
finne noe som tilsa at amming, introduksjon av meieriprodukter eller
tilstedeværelse av pelskledd husdyr var av betydning for
sykdomsutvikling. Derimot fant man altså at barna som hadde fått fisk
fra ung alder hadde lavere forekomst av eksem og allergi.
Les mer:
Medical
News Today
BMJ

